Tips om fijner te slapen in de winter

5 tips om fijner te slapen in de winter

Wanneer het buiten kouder wordt, geeft dat het startsein aan sommigen van ons om heerlijk met een boek en een kop warme chocolademelk onder de wol te kruipen. Het is een periode van rusten en self-care. Voor anderen zorgt de winter voor vervelende slaapproblemen. Kun jij in de winter niet makkelijk in slaap vallen? Of kun je ’s nachts niet doorslapen? In dit artikel geven we je 5 tips om fijner te slapen in de winter.   

Tip 1: Maak je bed niet té warm

Als het buiten koud is heb je waarschijnlijk de neiging om het bed extra warm en knus te maken. Met een extra deken en een dikke pyjama lijk je tegen de kou beschermd. Maar wist je dat deze extra lagen je slaap juist kunnen verstoren in de winter?

Wanneer je inslaapt daalt je lichaamstemperatuur. Tijdens het slapen stijgt je temperatuur weer. Wanneer je onder een aantal dikke dekens ligt heeft dit als gevolg dat je lichaam oververhit raakt in de nacht. En hierdoor ga je zweten en slaap je slecht. Slaaptherapeut en somnoloog Ingrid Verbeek vertelt in een artikel op NU.nl dat je de verwarming tussen de 15 en de 20 graden moet zetten voor een ideale slaaptemperatuur.

Het is af te raden om zoveel mogelijk lagen in je bed te leggen. Let in plaats daarvan op het materiaal van de lagen. Een donzen dekbed bijvoorbeeld is niet dik en zwaar, maar ventileert goed waardoor je lichaam niet oververhit raakt.

Tips bij slaapproblemen

Tip 2: Zorg voor frisse lucht

In de wil je misschien het liefst de ramen en deuren dicht houden zodat er zo min mogelijk kou binnen komt. En op die manier bespaar je misschien ook nog een aantal euro’s op de energierekening. Maar dit is slecht voor de luchtkwaliteit in je woning. Het is belangrijk om te blijven ventileren, ook al is het buiten koud.

“De slaapkamer is vaak de slechtst geventileerde ruimte in huis”, zegt Remon Jonker, adviseur milieu en gezondheid van GGD Amsterdam in het artikel op NU.nl. Zet daarom altijd ventilatieroosters open zodat er frisse lucht binnenkomt. Verbeek voegt toe: “Het ventileren van je kamer is belangrijk. Doe dit altijd goed en overdag. Kies dan ’s nachts voor wat je fijn vindt.”

Door de frisse lucht is er meer zuurstof in de slaapkamer, wat een goede slaap bevordert. Daarnaast zorgt koude lucht ervoor dat we ’s nachts over het algemeen makkelijker door onze neus kunnen ademen waardoor we minder vaak wakker worden.

Tip 3: Ga naar buiten

Tijdens de wintermaanden staan we vaak op als het nog donker is en komen we ook weer in het donker thuis. Hierdoor wordt ons lichaam veel minder aan daglicht blootgesteld dan in de zomer. Maar wist je dat daglicht enorm belangrijk is voor het functioneren van je lichaam?

Daglicht heeft niet alleen effect op je energieniveau tijdens de dag, maar ook op je nachtrust. Daglicht zorgt ervoor dat je biologische klok goed werkt. Je biologische klok vertelt je wanneer het tijd is om te slapen en om op te staan. Daarnaast zorgt daglicht ervoor dat je overdags serotonine aanmaakt, wat ’s avonds wordt omgezet in het slaaphormoon melatonine.

Voor een gezond bioritme is het dus belangrijk om overdags naar buiten te gaan. Ook in de winter als het koud is en je liever binnen blijft. Begin je dag met een kop koffie op het balkon of maak een wandeling tijdens je lunchpauze. Dit zal je ’s avonds helpen om fijn te slapen.  

Tip 4: Sport voldoende

Tijdens de zomermaanden is het voor velen van ons niet moeilijk om aan voldoende beweging te komen. Wanneer de zon schijnt is een extra rondje hardlopen door het park erg prettig. Maar wanneer het buiten grauw en regenachtig is en de temperatuur daalt, wordt het een stuk lastiger om genoeg beweging te krijgen. Het is verleidelijk om de sportschool in te wisselen voor een avondje Netflix op de bank.

Toch is het belangrijk om te blijven sporten in de winter! Wanneer je actief bent tijdens de dag heeft dit namelijk een positief effect op je nachtrust. Je valt makkelijker in slaap en ook de kwaliteit van je slaap gaat omhoog.

Wil je écht niet naar de sportschool als het koud is? Koop een yogamatje en wat gewichten en creëer een sportroutine voor thuis. Zo kun je toch tijdens de winter door blijven sporten en bevorder je je slaap.

Tip 5: Spoel je neus

In de winter zijn we vaak verkouden. Dit kan geen kwaad, maar het is wel vervelend. Vaak zorgt de verkoudheid ervoor dat je neus verstopt raakt. En door een verstopte neus kan het lastig zijn om te ademen en hierdoor kun je maar niet in slaap komen.  

Een neusdouche helpt om je neus te openen bij verkoudheid. Je maakt zelf eenvoudig een geheel natuurlijke oplossing van water en zout die je met behulp van het kannetje door je neus spoelt. Zo spoel je het vastzittende slijm weg en breng je het neusslijmvlies tot rust.

Spoel voor het slapengaan je neus met de Rhino Horn neusdouche. Zo kun je niet alleen beter inslapen, maar ook fijner doorslapen in de winter.

Deel dit op social media:

Gerelateerde artikelen

Neus spoelen met Rhino Horn - voor een vrije neus

Top 5 manieren om je neus te reinigen

Neus spoelen, snuiten of neusspray? Wat zijn de top 5 manieren om je neus te reinigen? In dit artikel geven we je de beste oplossingen.

Wat helpt bij verkoudheid

7 tips bij verkoudheid

Verkoudheid is erg vervelend. Wat kun je doen om je klachten te verlichten? Wat helpt bij verkoudheid? We geven je 7 tips!