7 gezonde voornemens die je wél volhoudt

De meeste Nederlanders zijn optimistisch in januari en denken over hun goede voornemens na. Maar helaas komt er vaak weinig van deze voornemens terecht. Al in februari komen de meeste mensen erachter dat de voornemens te drastisch waren en te moeilijk om na te leven.

Goede voornemens kunnen enorm motiverend zijn. Dan moet je echter wel realistische doelen voor jezelf stellen. Door kleinere voornemens te verzinnen is het makkelijker om je er ook werkelijk aan te houden. Dit zijn de beste (kleine) voornemens om 2020 gezond in te gaan:

1. Drink meer water

Het is vast geen nieuws dat het belangrijk is om genoeg water te drinken. Toch is het soms lastig om ook echt 2 liter water per dag binnen te krijgen. Het helpt om overal naartoe een flesje water mee te nemen. Zet het flesje op je bureau tijdens het werken of zet hem naast je bed voor je gaat slapen. Doordat het water naast je staat ga je vanzelf meer drinken.

2. Stop met diëten

Er zijn talloze ‘wonderdiëten’ die beweren dat je vele kilo’s zult afvallen in het nieuwe jaar. De werkelijkheid is dat deze diëten vaak niet vol te houden zijn en niet waarmaken wat ze beloven. Stop daarom met diëten en kies ervoor om gezond en evenwichtig te eten volgens de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. Door gebalanceerd te eten zul je het beste resultaat zien.

3. Kom je bed uit

Vind je het lastig om uit bed te komen? Je maakt het jezelf niet makkelijker door te snoozen. Snoozen zorgt zelfs voor een verslechterde slaapkwaliteit. Probeer vanaf nu bij het eerste alarm je bed uit te komen. Lukt het nog niet? Zet de wekker dan verder van je bed zodat je er wel uit moet. Je zult na een paar dagen al merken dat je veel fitter wakker wordt.

4. Kook vaker

Na een drukke werkdag is het verleidelijk om een salade of magnetronmaaltijd te halen. Maar aan deze voorverpakte maaltijden is vaak te veel zout, suiker en vet toegevoegd. Zelf koken is zoveel gezonder! Door dagelijks verse ingrediënten te eten zul je al snel de gezondheidsvoordelen merken. Vind je elke dag koken te veel tijd kosten? Bespaar jezelf de moeite en kook voor meerdere dagen tegelijk.

5. Pak de fiets

Ben je gewend geraakt om zelfs voor de kleinste afstanden de auto te pakken of een bus te nemen? Fietsen is veel gezonder en het is ook nog eens beter voor het milieu. Als je werk niet al te ver is kun je zelfs overwegen om elke dag op de fiets te gaan. Met zoveel beweging hoef je niet tegen je zin in een abonnement bij de sportschool af te sluiten.

6. Zet je telefoon uit

We zitten de hele dag achter een scherm, of het nu onze laptop, mobiele telefoon of de televisie is. Door steeds verbonden te zijn neemt je concentratie af en slaap je bovendien slechter. Probeer om een avond per week al je apparaten uit te zetten. Lees een boek, ga in bad of speel een ouderwets spelletje. Zo kom je écht even tot rust.

7. Spoel je neus

Neus spoelen Rhino Horn

Meerdere keren per jaar breekt in Nederland een griepvirus uit. Het is vervelend als je een paar dagen ziek op bed ligt. Je kunt de kans op griep en verkoudheid verkleinen door regelmatig je neus te spoelen met een natuurlijke zoutoplossing. Door een paar keer per week de Rhino Horn te gebruiken spoel je de besmette virusdeeltjes je neus uit.

De Rhino Horn past dus goed bij je gezonde voornemens voor 2020! Neus spoelen met de Rhino Horn helpt namelijk bij griep, verkoudheid, allergie, hooikoorts, bijholteontsteking en sinusitis.

Lees hier meer over de voordelen van een neusdouche voor je gezondheid.

Gerelateerde artikelen

10 tips om voor je stem te zorgen als zanger

De stembanden zijn spieren. En zoals bij andere spieren, helpt het om ze te trainen. Maar je kunt ze ook overbelasten, wat leidt tot een blessure. Door keelpijn wordt het lastig om te zingen. Als zanger is het belangrijk dat jouw stem altijd in topconditie is want zonder je stem kun je jouw passie of […]