Tips bij slaapproblemen

Hoe verhoog je jouw weerstand in de winter? 

In de winter is het extra belangrijk om je weerstand op peil te houden. Zo zorg je ervoor dat je lichaam in staat is om bacteriën en virussen te bestrijden en zul je je zo min mogelijk ziek en verkouden voelen. Hoe beschermt je lichaam je precies? En hoe verhoog je jouw weerstand? We geven je 7 tips om te zorgen dat je je in topconditie voelt (en blijft voelen!) deze winter.  

Jouw weerstand in de winter

Je weerstand is de mate waarin je lichaam je kan beschermen tegen vervelende indringers van buitenaf, zoals bacteriën en virussen. Je weerstand wordt ook wel je immuunsysteem of afweersysteem genoemd. Hoe hoger je weerstand, des te minder snel ben je vatbaar voor ziektes. In de winter en herfst liggen griep en verkoudheid op de loer. Daarom is het belangrijk om juist tijdens deze periode je weerstand te verhogen. Hoe? Dit zijn onze 7 beste tips:

Tip 1: Eet gezond

We weten allemaal dat gezond eten belangrijk is om griep en verkoudheid te voorkomen. Maar hoe weet je zeker dat je gezond genoeg eet? Het Voedingscentrum raadt aan om te eten volgende de Schijf van Vijf. Op deze manier krijg je alle benodigde vitamines, mineralen, eiwitten, koolhydraten, vetten en vezels binnen. Eet dagelijks tenminste 250 gram groente en 2 porties fruit. Kies voor volkorenproducten en varieer met vlees, vis, peulvruchten, eieren, zuivelproducten, noten en vegetarische producten.

Jaap Seidell, hoogleraar Gezondheid en Voeding aan de VU vertelt in een artikel op RTL Nieuws: “Uiteindelijk komt alles erop neer dat je een gevarieerd voedingspatroon moet hebben dat bestaat uit zo min mogelijk sterk bewerkte producten.”

Uiteindelijk komt alles erop neer dat je een gevarieerd voedingspatroon moet hebben dat bestaat uit zo min mogelijk sterk bewerkte producten.

Jaap Seidell, hoogleraar Gezondheid en Voeding – VU

Tip 2: Vitamines

Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je in principe alle benodigde vitaminen en mineralen binnen die je dagelijks nodig hebt. Merk je dat je toch last van een vitaminetekort hebt? Dit kan een negatieve invloed hebben op je weerstand. We raden je dan aan om supplementen te slikken als toevoeging op een gezonde leefstijl. Voor de weerstand is het belangrijk dat je ten minste voldoende vitamine C, D en B12 (voor vegetariërs en veganisten) binnenkrijgt.

Tip 3: Ga naar buiten

In de winter is het verleidelijk om binnen te blijven wanneer het buiten grauw en regenachtig is. Maar naar buiten gaan is enorm belangrijk om voldoende vitamine D binnen te krijgen. Volgens hoogleraar Seidell heeft maar liefst 60% van de Nederlanders een vitaminetekort in de winter.

Vitamine D ondersteunt je weerstand en is te vinden in voeding en zonlicht. Ga in ieder geval elke dag even naar buiten om een luchtje te scheppen. Zelfs als het bewolkt is maakt je lichaam vitamine D aan. Je zult dan echter een iets langere wandeling moeten maken. Daarnaast raden we aan om vette vis en eieren te eten om nog meer vitamine D binnen te krijgen.  

Tip 4: Spoel je neus met een neusdouche

Help je weerstand een handje bij het bestrijden van virussen en bacteriën. Door middel van een neusdouche kun je direct de besmette deeltjes je neus uit spoelen. Je spoelt je neus met een oplossing van water en zout zonder jodium. Het zoute water spoel je door één van de neusgaten naar binnen. En vervolgens loopt het water door je neusholte heen en komt het via het andere neusgat weer naar buiten. Zo spoel je je neus vrij van virussen en bacteriën en zorg je dat ze niet in je lichaam kunnen nestelen.

Neusdouche Rhino Horn en Rhino Horn Junior

Je neus spoelen doe je met de Rhino Horn. Door de handige vorm van het kannetje spoel je gemakkelijk en pijnloos de zoutoplossing door je neus. Lees hier hoe neusspoeling werkt.

Tip 5: Slaap voldoende

Slapen doet echt wonderen voor een gezond lichaam. Wanneer je slaapt herstelt je lichaam, gaat je bloeddruk omlaag en wordt het stresshormoon verlaagd. Een paar dagen slecht slapen zorgt al direct voor een verminderde weerstand. Zorg dat je elke dag ten minste 7 uur slaapt voor een optimale bescherming tegen verkoudheid en griep in de winter. Kom je lastig in slaap? Een dagelijkse routine voor het slapengaan kan je lichaam helpen bij het inslapen.

Tip 6: Ontspan dagelijks

Merk je dat je tijdens periodes van stress ook sneller ziek bent? Dit is geen toeval. Wanneer je je gestrest voelt maakt je lichaam cortisol aan, wat een negatieve invloed op je weerstand heeft. Je bent dan sneller vatbaar voor virussen en bacteriën. Daarom is het belangrijk om genoeg tijd vrij te maken voor ontspanning. Wanneer je ontspant laden je lichaam en geest op en verhoog je jouw immuunsysteem. Pak een goed boek, volg een yogales of neem een warm bad en geniet van je me-time.

Tip 7: Drink voldoende water

Deze tip zie je steeds weer voorbij komen, of het nu gaat om natuurlijke oplossingen bij verkoudheid of bijholteontsteking natuurlijk genezen; voldoende water drinken is belangrijk om je lichaam in goede conditie te houden. Hoe beter je lichaam gehydrateerd wordt, des te beter functioneert je immuunsysteem. Daarbij helpt water drinken om schadelijke gifstoffen af te voeren. Zorg dat je ten minste 1.5 tot 2 liter water per dag drinkt om je weerstand in de winter te verhogen.

Deel dit op social media:

Gerelateerde artikelen

Tips om fijner te slapen in de winter

5 tips om fijner te slapen in de winter

Kun jij in de winter niet makkelijk in slaap vallen? Of kun je ’s nachts niet doorslapen? In dit artikel geven we je 5 tips om fijner te slapen in de winter.

Oorpijn-en-neus-spoelen-met-Rhino-Horn

Waarom hoor je minder goed tijdens een verkoudheid?

Waarom hoor je minder goed tijdens een verkoudheid? En wat kun je doen om weer beter te horen en je klachten te verminderen?